2025 Sammanfattning av juli - december

Publicerad tisdag 12 aug 2025, 08:01

Här samlar vi korta referat kring händelser i klubben under perioden 1 juli - 31 dec 2025.

---------------------------------------------------

Boule SM 2025 i Gävle 13 - 19 juli

Intresset för att åka till Gävle och SM i år var ganska vagt. Av olika anledningar var det endast 12 licensierade som åkte i väg. Det blev som bäst en åttondels final för några av våra lag.

Nu siktar vi på nästa års SM som kommer att spelas i Slottsskogen i Göteborg den 5 - 11 juli

---------------------------------------------------

Serie sammandrag 9 - 10 augusti / Förbundsserien och distriksserien

Elite veteran 55 - seriesegrare!

Den andra och avslutande omgången i förbundsserien för våra två veteranlag spelades i Tyringe. Elit veteran hade bra häng i en jämn enkelserie. Efter lördagens spel var LVÄ tvåa med bäst kvot av LBO, QUA och BRO. Allt låg i lagets egna händer inför söndagens två möten mot Malmköping och Kärnan.

Efter klara 4-0 mot MAL, återstod nu KÄR som seglat upp i topp på 12 p efter vinst mot Lejonkulan och LVÄ 11 p. I en ytterst jämn och välspelad omgång knöt vårt veteranlag i Elitserie veteran ihop säcken och vann även den matchen med 4-0. Lillens vänner är för första gången seriesegrare i högsta divisionen i boule.



Grattis till Anders N, Benny O, Yngve E, Curt L, (Terje N ersättare för Anders P i sista mötet) P-O L, Urban T och Anders M. - Anders P ingick också i laget under helgen.

------------------------------------

Förbundsserien - Div. 2 A

För laget i div. 2 A blev det en blandad helg med två förluster och en oavgjord under lördagen men på söndagen så spelade vi hem två vinster istället och landande på säker mark i tabellen. (Ska tilläggas att laget får inte gå upp en division till div. 1 A eftersom det måste var minst en serie i mellan lag från samma klubb.)


Gruppbild efter sereisegern för elitlaget. Anders P och Bernt B saknas på bilden.

Tack till Helen, Terje, Lena Nilsson, Lena Nordborg, Gösta, Per H, Ib C och Bernt för en väl genomförd boulehelg.

---------------------------------------------------

Sommarslaget spelades i strålande väder den 16 -17 augusti.

(för fler bilder, klicka HÄR)

Öppen klass 16 aug.

Vi säger grattis till landslagstjejerna Jessica CPC, Linnea KÄR och Anette LBO som trots förlust i sista matchen hade en stabil ledning tack vare sina kvotpoäng och höll undan till vinst. Grabbarna som gav tjejerna en match, Jimmy S KÄR Alexander J HBK och Nicklas K KÄR slutade tvåa på tredje plats hittar vi Vktor von Eggers P, Håkan H och Emil N, samtliga KÄR.

----------------------------------------------

Sommarslaget V 55 17 aug.

Trelleborgs gänget Håkan B, Pontus E och Ralf N alla TBL tog full pott och hamnade på sju vinster.

På en andra plats hittar vi Leif L och Sven J från QUA som fick bra hjälp av Yngve E från LVÄ att ta hem andra priset.

Omvänt var det på tredjeplatsen där Per H och Ib C från LVÄ fick hjälp av Matts L från QUA.
Detta efter att Bernt Bankemo olyckligt snavade på en lina i boulehallen på lördagen och inte kunde spela då han var lite mörbultad efter fallet.

En uppsättning exklusiva skärbrädor delades ut till laget på fjärdeplats som bestod av Susanne L, QUA, Helen N, Hammarby Boule och Robert Sjöström FPP.

----------------------------------------------

Vår enda kvar varande hedersmedlem, Kjell ”Nocke” Andersson har stilla somnat in den 4 september 2025.

Nocke som tillsammans med sambon Inger Carlsson (gick bort 2019) var under många år ansvariga för Annandagsboule i framför allt gamla hallen. Där dukades det upp mat och kakor, tre lottade spel och lite försenade julklappar som delades ut till deltagarna. Även ett berömt jumbopris i ”papper” delades ut till den som inte riktigt lyckats under dagen.
Nästan varje vecka under vinterhalvåret fram till 2016 kom Inger och Nocke med nybakat till träningarna vilket alltid var ett uppskattat inslag

Nocke har senaste tiden varit på ett serviceboende i Lund och haft kontakt/besök av Eva C och Fredrik S.

Nocke hade nyligen fyllt 93 år.

Vila i frid Nocke. // Vännerna på Lillens Vänner
-------------------------------------------------

Seriespelet 13 september

Serien på distriktsnivå avslutades lördagen den 13 september i Tyringe för båda våra lag i V 55 div. 4 och öppna laget i div. 3.

Inför avslutningen så var båda lagen i serieledning och det behövdes minst ett oavgjord möte för att säkra första platsen. Båda lagen gjorde vad som krävdes och med det sagt tog hem båda distriktserierna utan att förlora ett möte. Starkt jobbat!!

Grattis säger vi till båda lagen som avanserar i spelsystemet. Öppna laget är tillbaka i Förbundsserien nästa år i div. 2 A Öppen och V 55 laget spelar i div. 3 på distriksnivå.

V 55 laget från vänster... Mathias, Jörgen, Karin, Elmer, Anna, Lennart och Mickael

Slutställning div. 4

Öppna laget från vänster....Marcus R, Patrik, Marcus J, Thor, Camilla, Markus N, Johan.

Slutställning div.3 öppen

--------------------------------------------------------------------------------

Kvalseger för V 55 och V 65 lagen i Svenska cupen 11 - 12 oktober

V 55
Lillens Vänner mötte Kulknappen från Varberg i en direkt avgörande match om en plats till finalhelgen i Skövde den 1-2 november.

När två tripplar återstod behövde LVÄ bara vinna den ena för att gå vidare. Efter starkt spel av Helen, Curt och Pe-O i mix matchen så avgjordes matchen till LVÄ´s fördel. Nu väntar finalhelgen om några veckor i Skövde.

Grattis!!


V 65
I egenskap av vinnare förra året var Lillens V 65 lag seedade. Detta gjorde att de fick vänta in vinnaren av matchen Sillboularna och Tullbron först. Strax efter 14 så ställdes vi mot Tullbron från Falkenberg och de inledande sex singelmatcherna. LVÄ öppnade med fyra vinster och två förluster. Härnäst stod tre dubbelmatcher på programmet och efter en något trög start för Göran och Anders N så aviserades byte. Göran klev av vid 1 - 5 till förmån för Bernt. Övriga matcher, där Per och Ib samt Karin och Gösta spelade, stod det och vägde hit och dit. Långsamt började alla lagen ta poäng och till slut vann vi alla dubblarna och eftersom LVÄ ledde med 8-4 efter singlarna och fick 9 nya poäng för dubblarna, så var målet på 16 poäng uppnått. Finalspelet går av stapeln i Malmö den 1 - 2 november.

Grattis!!

------------------------------------------------------------------

Äpplekriget avgjort

Lördagen den 18 oktober spelades det sjunde Äpplekriget på Äpplegårdens Boulecenter. Tävlingen var fulltecknad en månad innan vilket vi är glada för.

Så klart ännu gladare över våra medlemmar Thomas Nilsson, spelandes för KÄV och P-O Larsson LVÄ som vann alla sina matcher och därmed gick obesegrade genom tävlingen.
Det började med en knapp seger i första med 11-10 mot Mia och Lars Svensson TBG. Följdes upp med en klar 13-3 vinst. Efter 12-10 mot dagens tvåa från LBO så ställdes man mot den starka kombinationen Pontus E TBl och Benny O LVÄ.Siffrorna skrev till 13-7 och nu väntade avgörandet mot det andra för dagen suveräna laget Bosse P, LBO och Dan Edman, BRO (även medl. i LVÄ)

En tät match där lag Persson/Edman inte fick det till att stämma mot slutet av matchen. Slutresultat skrevs till 13-8 i Thomas och P-O´s favör.

Bakre raden: Anders Östensson och Pia Wirentoft-Lindberg LBO, Klas Nilsson och Dennis Paulsson QUA, Bo Persson LBO och Dan Edman BRO
Främre raden: P-O Larsson LVÄ och Thomas Nilsson KÄV

GRATTIS till alla lagen!!

Full aktivitet på banorna.

Dagens lunchpaus. Gulaschsoppa och varm äpplekaka serverades.

Fler bilder från tävlingen hittar ni HÄR

-------------------------------------------------------------------------------

Svenska cupen

Det blev ett brons för Lillens Vänner i V 65 vid tävlingarna i Malmö den 1 nov. Trix från Skövde spelade strålande och vann till slut cupen efter seger över Kärnan från Helsingborg under söndagens finalspel.

Laget bestod av
Göran P, Per H, Lena N, Karin P, Anders N, Ib C, Gösta E och Bernt B.

KM Dubbel 2025

Ett tjugotalet medlemmar bildade 10 lag som gjorde upp om titeln klubbmästare i dubbel.

Bäst efter fem omgångar monrad var Patrik och Anna D som vann alla sina matcher. Två blev Mathias och Rene med Matts och Ib på tredje plats.

Snapphanefejden 27 november

Pe-O Larsson och Benny Olsson blev tvåa efter Matts Lindén och Sven Jönhede QUA.

----------------------------------------------

Tappers minne 2025

Thor Hejlm, Camilla Lund och Linus Magnusson

Vi säger grattis till en fin andra plats i Tappers minne den 29 november.

-------------------------------------------------------------------------------------

Hallsvenskan 6/12

Vi arrangerade sista omgången i Hallsvenskan på Äpplegården. Vårt lag klarade sig kvar i div. 2 med nöd och näppe.

Samma gällde för vårt lag i div. 1 i Helsingborg. Vi får tacka LBO för hjälpen.

Lucia Blixten 13 december

Det blev första plats för Thor (LVÄ) och Adib (ESL) i Lucia Blixten, Bouletoftahallen Malmö.

Tack Adib för en rolig dag/Thor

Annandagsboulen

Här kommer lite bilder från annandagens trivialiteter. Pe-O Larsson stod för ett AI baserat lottningssystem i år.

Årets pristagare blev.

1 Yngve

2 Rene

3 Kerstin H

4 Anna D

5 Viktor

6 Birgitta A B

Sista platsen tog Anitha H hand och får nu ta hand om ”jumboelefanten” i ett år.

Vi firade även Cataharina L på hennes födelsedag med lite sång och hurra rop!

Tack alla för supertrevlig dag!

Fler bilder hittar du HÄR

Hela prislistan!

Tack för i år!

  Den här webbplatsen använder cookies för att alla funktioner och tjänster ska fungera, samt förbättra användarvänligheten.